Geoblog.pl    milanello80    Podróże    Irlandia 2009    Zamkowy rajd po hrabstwie Clare

Zamkowy rajd po hrabstwie Clare

Irlandia
Irlandia, Bunratty
Przejechano 2030 km

Kolejny dzień poświęcamy na odwiedziny największych atrakcji przemierzanych hrabstw Clare, Limerick i Kerry, kierując się ku przyciągającemu jak magnes południowo – zachodniemu krańcowi Irlandii. Większość atrakcji dzisiejszego dnia to wizytacja, a jakby, irlandzkich zamków, przede wszystkim zamków hrabstwa Clare. Kierujemy się ku pierwszemu z nich - Knappouge Castle. Wąskie drogi otoczone wszechobecną, buchającą wiosenną świeżością zielenią, sprawiają wrażenie jakby człowiek jechał w jakimś tunelu. Zieleń wręcz wciska się na drogę. Chyba żadne inne miejsce na świecie, a na pewno żadne z wizytowanych do tej pory przeze mnie, nie zasługuje tak jak Irlandia na określenie zielony kraj (zielona wyspa). Po drodze zwiedzamy ruiny prastarego opactwa Quin Friary. Franciszkańskie opactwo Quin wzniesiono między 1402 a 1433 rokiem w pozostałościach po anglo-normańskiej warowni z roku 1280. I tutaj ujawniła się nikczemna natura Olivera Cromwell'a, który w trakcie swego krwawego marszu przez Irlandię, nie omieszkał i w mury opactwa zawitać, mordując wszystkich mnichów. Pozostający od tego czasu w ruinie monastyr w dalszym ciągu skłania do zadumy.

Przysłowiowy rzut beretem od ruin opactwa Quin znajduje się cel przedpołudniowej wyprawy – zamek Knappouge Castle. Stanowi on kolejny przyklad typowego irlandzkiego zamku tower house. Zbudowany został w roku 1467 przez klan MacNamara. Obecnie znajduje się w rękach towarzystwa Shannon Development, które przywróciło mu jego średniowiczny charakter i splendor. Uroku dopełnia piękny okołozamkowy ogród, pełen bujnej roślinności i kwiatów. Również i na tutejszym zamku odbywają się średniowieczne bankiety i festyny.

W niedalekiej odległości, przy głównej drodze hrabstwa Clare, znajduje się, chyba najsłynniejszy zamek tych ziem, Bunratty Castle. Widziany już z drogi, budzi zachwyt swą majestatyczną potężną bryłą. Jest on najbardziej autentyczną i najlepiej zachowaną średniowieczną fortecą w Irlandii. Wzniesiony został w roku 1425 przez klan MacNamara na miejscu dawnego punktu handlowego wikingów u brzegu rzeki Ratty. Zgromadzono tutaj bogatą kolekcję mebli (około 450 ) i obrazów z XV i XVI wieku. Wchodzący w skład kompleksu zamkowego Folk Park pełni rolę skansenu. Na obszarze 10 hektarów umiejscowiono zrekonstruowane i wyposażone gospodarstwa, chaty i sklepy z XIX wieku. Warto trafić do skansenowej tawerny, gdzie barmanka w tradycyjnym czepku i fartuchu naleje kufel zimnego Guinness'a. Podobnie jak i na wcześniej wizytowanych zamkach, odbywają się tutaj liczne średniowieczne bankiety.