Geoblog.pl    milanello80    Podróże    Azja 2016/17 (Indonezja)    Na ziemiach ludu Minahasa
2017

Na ziemiach ludu Minahasa

Indonezja, Manado
Przejechano 20113 km

Jedź do Manado, mówili. To bardzo piękne miasto, mówili...
Cóż... Jeżeli wykładnikiem piękna miast jest liczba galerii handlowych, to Manado rzeczywiście nie ma się czego wstydzić. A tak na poważnie, Manado to typowe azjatyckie, indonezyjskie miasto. Latami jeżdżę po Azji, masę miast odwiedziłem, takich które mógłbym określić jako piękne i z czystym sumieniem polecić, zbyt wielu nie napotkałem. Na pewno takim nie jest, polecane mi przez wielu znajomych Indonezyjczyków Manado. Opinia słynnego botanika Alfreda Wallace'a (z 1844 roku), autora tezy przyrodniczej o słynnej linii Wallace'a (tak, tak nazwanej na jego cześć), o której pisałem w poprzednim poście, jakoby Manado miało być najpiękniejszym miastem Dalekiego Wschodu, jest zdecydowanie zdezaktualizowana. Być może w XIX w. tak było, niemniej w następstwie potężnych bombardowań japońskich z 1945 roku, miasto musiano odbudowywać de facto od nowa. A w tym jak mi wiadomo Indonezyjczycy nie są dobrzy. Brud, smród, malaria. Chaos, chaos i jeszcze raz chaos. Nadmorska promenada zaniedbana, zabudowana potężnymi kompleksami i mallami handlowymi. Główne ulice brudne, zakorkowane i zbyt głośne. Chyba jedynym, co przyciąga uwagę to uroda tutejszych kobiet. Te z Manado wyróżniają się na tle i tak niebywale urodziwych Indonezyjek z innych części tego rozległego, pięknego kraju.

Nie dziwota więc, że nie uśmiechało mi się zbytnio przebywanie zbyt długo w Manado. Zostałem tyle, ile było niezbędne, by znaleźć motorek, co nie było łatwe, umożliwiający mi eksplorację okolic Manado. A te, jak zdążyłem się wyczytać i dowiedzieć są zdecydowanie bardziej urokliwe i interesujące niż największe miasto północnego Sulawesi.

Tereny północnego Sulawesi, okolic Manado, zamieszkiwane są przez niezywkle ciekawą grupę etniczną – lud Minahasa. Lud dumny i bitny. Dopiero interwencja indonezyjskiej armii w 1957 roku położyła kres niepodległościowym dążeniom tego regionu. Lud Minahasa po dziś dzień słynie z intrygującej kuchni minahaskiej, której częstymi daniami są potrawy z psa, szczura, kota, czy nietoperzy. Postaram się przy okazji wizyty w miejscowości Tomohon, położonej kilka kilometrów od Manado, zapoznać, może i dosłownie, z ową kuchnią.

W trakcie mojej pierwszej objazdówki motorowej miasta i jego najbliższych okolic, wyjechałem nieco w kierunku północnym, wizytując przepiękny wodospad Tunan. Położony głęboko w dżungli, spada dosyć sporym strumieniem z 86 metrów ze skalnej półki. Jego usytuowanie w otoczeniu bujnej dżungli pozwala na odpoczynek od hałasu i chaosu wielkomiejskiego Manado. Kolejne dni planuję poswięcić na wizytę dalszych okolic Manado, o czym oczywiście zamierzam zameldować ...